Αρκετά συχνά οι γονείς μας ρωτάνε πως πρέπει να μιλάνε στα παιδιά τους ώστε να τα βοηθήσουν στην
γλωσσική τους ανάπτυξη.
Οι μανούλες αγχώνονται και για να βοηθήσουν τα παιδιά τους συχνά υπερ προσπαθούν με αποτέλεσμα να τα μπερδεύουν περισσότερο. Συχνό είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιούν μεγάλες προτάσεις με πολλές πληροφορίες. Πολύ συχνό είναι επίσης η προσπάθεια τους να κάνουν τα παιδιά να επαναλάβουν τις λέξεις με το χαρακτηριστικό ‘’Πες μου…’’, ‘’Έλα πες και εσύ’’ κλπ.
Τι είναι όμως το σωστό ;
Πώς πρέπει να μιλάμε στα παιδιά μας ;
Πώς πρέπει να δίνουμε τις καινούριες μας πληροφορίες ;
Πώς να τα κάνουμε να επαναλαμβάνουν τις λεξούλες που θέλουμε ;
Παρακάτω θα αναλύσουμε τους σωστούς τρόπους !
Είναι σημαντικό να ξέρουμε πως στα πρώτα στάδια της γλωσσικής ανάπτυξης δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε μεγάλες, πολύπλοκες και σύνθετες προτάσεις όπως ‘’Έλα να πούμε, μανούλα θέλω το μπουκάλι με το νερό ! ‘’ Αυτό είναι ένα ΜΕΓΑΛΟ ΌΧΙ αγαπητές μανούλες !
Η γλωσσική εξέλιξη είναι σαν μία μεγάλη σκάλα και το παιδί πρέπει να την ανέβει σκαλοπάτι – σκαλοπάτι. Τα παιδιά ξεκινούν την ανάπτυξη τους από τους ήχους, έπειτα προχωράνε στις συλλαβές, τις λέξεις, τις φράσεις και στο τέλος δομούν ανάλογα με την ηλικία τους απλές και σύνθετες προτάσεις.
Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να μας ακούσουν, να συνδυάσουν τα
οπτικά και τα ακουστικά ερεθίσματα, να τα μιμηθούν ώστε να παράγουν…
Για να μας μιμηθεί ένα παιδί πρέπει τα ερεθίσματα που παίρνει να μην το δυσκολεύουν. Επιπλέον είναι σημαντικό να μην πιέζουμε το παιδί και να μην του λέμε επαναλαμβανόμενα ‘’ Πες μου… ‘’ ή ‘’Έλα να πούμε…’’.
Κάποιοι απλοί αλλά λειτουργικοί τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας σε αυτή την πορεία είναι :
‣ 1.Αντί να ρωτήσετε το παιδί ‘’Τι είναι αυτό;’’ ή ‘’Πώς το λένε αυτό που κρατάς;’’ προτιμήστε να πείτε ‘’Κοίτα ! Ένα τρένο !’’.
‣ 2.Αντί να του πείτε ‘’Πώς κάνει η αγελάδα;’’ είναι καλύτερο να το βοηθήσετε να μιμηθεί τον ήχο ‘’Να τη η αγελάδα μου, μου, μου…’’.
‣ 3.Αντί να του πείτε ‘’Ποιο θέλεις ;’’ το πιο σωστό είναι να του δώσετε δύο επιλογές και να πείτε ‘’Μήλο ή μπανάνα ;’’ έτσι ώστε να επιλέξει και να επαναλάβει την λέξη.
‣ 4.Αντί να πείτε ‘’Έλα να σκάσουμε τις φούσκες !’’ πείτε ‘’Κοίτα ! Φούσκες ! Παφ, παφ, παφ…’’.
‣ 5.Αντί να πείτε ‘’Θέλεις να σου δώσω πάλι την μπάλα ;’’ πείτε καλύτερα ‘’Θέλεις την μπάλα ; Πάλι, πάλι, πάλι…’’.
‣ 6.Αντί να το ρωτήσετε ‘’Θέλεις να πάμε βόλτα ;’’ δοκιμάστε εναλλακτικά ‘’Θέλω βόλτα !’’.
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι δεν είναι σημαντικό μόνο το τι θα πείτε στα παιδιά σας αλλά και πως θα τους το πείτε !
Οι γονείς ή οι φροντιστές είναι πρότυπο για τα παιδιά και τα παιδιά μιμούνται τα πρότυπα τους. Έτσι είναι σημαντικό οι πληροφορίες να είναι μικρές σε μέγεθος όπως παραπάνω, να τονίζουμε τις σημαντικές λέξεις που θέλουμε να επαναλάβει το παιδί όπως τα ‘’πάλι’’, ‘’μου’’, μήλο’’, ‘’μπανάνα’’, ‘’τρένο’’ και ‘’θέλω βόλτα’’ στα παραπάνω παραδείγματα.
Σημαντικό επίσης είναι το παιδί να μας κοιτάει και να έχουμε ευδιάκριτες στοματικές κινήσεις αλλά και οι εκφράσεις του προσώπου μας το ίδιο και οι χειρονομίες μας να είναι φανερές ! Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά συνδέουν τις οπτικές και τις ακουστικές πληροφορίες και μετά μπαίνουν στην διαδικασία της μίμησης !
Συντάκτρια: Κοντέ Χασάν Μπουσρά
Βιογραφικό: Ονομάζομαι Κοντέ Χασάν Μπουσρά είμαι Λογοθεραπεύτρια. Είμαι απόφοιτος του Α.ΤΕΙ Πατρών. Έχω αποκτήσει την Παιδαγωγική Επάρκεια από την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ). Έχω εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί στο σύστημα γραφής και ανάγνωσης τυφλών BRAILLE από το ΚΕΑΤ. Έχω εργαστεί σε δομή ΑΜΕΑ ως Λογοθεραπεύτρια και εδώ και αρκετό καιρό δουλεύω σε γραφείο Λογοθεραπείας στην Ξάνθη. Έχω παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια Λογοθεραπείας και έχω εκπαιδευτεί σε μεθόδους όπως το PALIN PCI, το PHONEME TOUCH & SAY, το THE GREENSPAN FLOORTIME APPROACH και άλλες μεθόδους Μυολειτουργικής Θεραπείας, Μαθησιακών Δυσκολιών κλπ. Έχω εκπαιδευτεί
επίσης και στον Αυτισμό ως προς την αξιολόγηση και την παρέμβαση. Συνεχίζω την εκπαίδευση μου συμμετέχοντας σε σεμινάρια, συνέδρια κλπ.
Τέλος, είμαι η υπεύθυνη της σελίδας Speech Corner στο instagram.







